(Information Base SARV24)پایگاه اطلاع رسانی سرو24

پایگاه اطلاع رسانی سرو (Information Base SARV24)

(Information Base SARV24)پایگاه اطلاع رسانی سرو24

پایگاه اطلاع رسانی سرو (Information Base SARV24)

(Information Base SARV24)پایگاه اطلاع رسانی سرو24

لازمه انقلابی بودن تحمل سختی هاست امام خمینی (ره)
The need for revolution is to endure the difficulties(emam khomeni)
No matter where it is, it does not work. Wherever it is(shahid avini)
هرجاکار است امکانات نیست وهرجاامکانات هست کارنیست شهیدآوینی

پیام های کوتاه
  • ۲۶ خرداد ۹۴ , ۲۳:۴۸
    شهدا
تبلیغات
پیوندها
آخرین نظرات

فارس از بی‌مهری دولتی‌ها گزارش می‌دهد

چراغ طب ایرانی اسلامی رو به خاموشی/پلمب ناگهانی ۲ مرکز مهم طب‌سنتی و حجامت

خبرگزاری فارس: چراغ طب ایرانی اسلامی رو به خاموشی/پلمب ناگهانی ۲ مرکز مهم طب‌سنتی و حجامت

در حالی روز گذشته ۲ مرکز طب‌سنتی همزمان با هفته سلامت به‌صورت ناگهانی پلمب شد که طی چند هفته قبل نیز بی‌مهری‌ها به این حوزه زیادتر شده بود تا جایی که معاونت این طب در وزارت بهداشت نیز با تصمیمات یک شبه منحل شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس؛ همزمان با هفته سلامت  و در روز  گذشته دو مرکز مربوط به طب سنتی در تهران پلمپ شد. یکی دانشکده طب سنتی ارمنستان در ایران و دیگری مرکز موسسه حجامت ایرانیان. اما و اگرهای مربوط به این تعطیلی زیاد است و مسئولان وزارت بهداشت موضع شفافی نسبت به این موضوع ندارند و بلاتکلیفی طب سنتی در کشور و بی مهری به این رشته توسط مسئولان دولتی کاملا مشخص است.

حسین خیراندیش، رئیس موسسه حجامت ایران و رئیس دانشکده طب سنتی ارمنستان شعبه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با پلمب دو مجموعه تحت نظر خود می‌گوید: در رابطه با پلمب این دو مجموعه پیش از این هیچ هشداری به ما نداده بودند و روز گذشته به طور ناگهانی پلمب شد که موسسه حجامت ایرانیان با شکایت معاونت درمان وزارت بهداشت و بهداشت و مرکز آموزش طب سنتی ارمنستان شعبه ایران با شکایت پلیس امنیت پلمب شده است.

وی افزود: موسسه حجامت ایرانیان از سال 69 فعالیت خود را آغاز کرده و با همکاری وزارت بهداشت به بحث آموزش پزشکان در حوزه طب سنتی ورود یافته است به عبارتی می‌توان گفت تمام پزشکانی که در حوزه حجامت و طب سنتی فعالیت می‌کنند‌، از موسسه ما این آموزش‌ها را فرا گرفته‌اند.

به گفته رئیس موسسه حجامت ایرانیان تا کنون 7 هزار پزشک موفق به اخذ گواهی حجامت و طب سنتی  از این مجموعه شده‌اند. همچنین  دوره‌های آموزش طب سنتی برای آنها ارائه شده است.

خیراندیش با بیان اینکه ما از دو سال پیش تا کنون درخواست مجوز فعالیت در قالب سلامتکده را برای این مجموعه‌ها از وزارت بهداشت داشته‌ایم، افزود: با این وجود پرونده ما در وزارت بهداشت بدون پاسخ باقی مانده و نه جواب مثبت و نه منفی در این زمینه به ما داده‌اند ولی اکنون ما را متهم به نداشتن پروانه کار می‌کنند البته مؤسسه آموزشی ما نیز با مجموعه طب سنتی ارمنستان همکاری داشته و طی چند سال اخیر 80 دانشجوی دکترای تخصصی در این زمینه فارغ‌التحصیل شده‌اند همچنین 230 تا 240 دانشجوی عمومی نیز مشغول تحصیل در این رشته هستند.

رئیس موسسه حجامت ایرانیان، خاطر نشان کرد:‌پلمب مراکز ما در حالی صورت گرفته که از وزارت بهداشت سه ماه یکبار و به صورت مکرر بازرسی انجام می‌گرفته ولی اکنون بدون هیچ اطلاع قبلی مرکز را پلمب کرده‌اند،  همچنین فعالیت مرکز آموزشی ما بر اساس آئین‌نامه‌های موجود در این زمینه بوده که در دوران دولت قبل نیز مورد توجه قرار گرفته و راه‌اندازی شده است.

 یکی از اساتید مرکز طب سنتی ارمنستان در ایران که متخصص طب سنتی بوده و این رشته را در به دانشجویان تدریس می‌کند به فارس گفت: این موضع بدون هشدار قبلی انجام گرفته و مشخص نیست به چه دلیل پلمب شده است، این در حالی بوده که مخالفت با طب سنتی از دی ماه سال گذشته شکل گرفته و مراکز مربوط  به این طب به بهانه‌های مختلف تعطیل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دانشکده طب سنتی ارمنستان شعبه ایران فعالیت مستقیم داشته و در دوره ریاست‌جمهوری دوره قبلی راه‌اندازی شده گفت: با تغییر دولت فعالیت این دانشکده نیز دستخوش تغییراتی شده و روز گذشته این مرکز و مرکز حجامت ایرانیان پلمب شد.

این استاد دانشکده طب سنتی ارمنستان ادامه داد: در حال حاضر دانشجویان برای اخذ مدرک دکتری در حوزه طب سنتی در این دانشکده از سال 2012 مشغول تحصیل هستند که در حال حاضر تکلیف این دانشجویان و خود دانشکده مشخص نیست و بدون هشدار قبلی متاسفانه روز گذشته پلمب شده است.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به فارس در این ارتباط گفت: دانشگاه شهید بهشتی دانشکده‌های دیگری به صورت زیرمجموعه ندارد که در سطح شهر مشغول انجام برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه طب سنتی باشد. مجموعه‌های پلمب شده در روز گذشته نیز ارتباطی با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نداشته و بنده نیز در جریان علت و دلایل تعطیلی آن نیستم.

محمود مصدق خاطرنشان کرد: البته مسئول نظارت بر بخش خصوصی و دولتی مراکز آموزشی، معاونت درمان وزارت بهداشت بوده و پملب و بازگشایی آن نیز به دست همین معاونت است.

رئیس اداره طب سنتی وزارت بهداشت: از موضوع اطلاعی ندارم

 اما محمود خدادوست، رئیس اداره طب سنتی وزارت بهداشت کسی که متولی این حوزه در وزارتخانه بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی است در واکنش به این مسئله به فارس گفت: جزئیات این موضوع را نمی‌دانم و خبر رسمی نیز در این زمینه به من نرسیده است البته باید جزئیات را از اداره نظارت و دانشگاه‌های علوم پزشکی بپرسید البته مرکز حجامت ایران و دانشکده طب سنتی ارمنستان شعبه ایران که شما خبر از پلمب آن داده‌اید مجوزی نداشته است.

وی در مورد اینکه آیا پیش از پلمب این دو مجموعه هشدار در مورد فعالیت آنها داده بودید یا خیر، گفت: این مسئله مربوط به ما نبوده و اینکه به چه صورت این مراکز دانشجو می‌گرفته را باید از معاونت آموزشی وزارت بهداشت سؤال کنید. همچنین اینکه چرا و به چه علتی پلمب شده است در ارتباط با اداره ما نیست.

رئیس اداره کل طب سنتی وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه آیا این موضوع بدون هماهنگی شما انجام گرفته یا خیر، گفت: با هماهنگی ما نبوده است ولی 6 ماه پیش طی نامه‌ای از معاونت طب سنتی سؤال کردند که آیا شما به این دو مرکز مجوز داده‌اید یا خیر و ما هم جواب دادیم خیر البته مجوزش به ما ارتباطی ندارد چرا که اگر کسی بخواهد دانشگاهی راه‌‌اندازی کند بر اساس قانون باید این موضوع با هماهنگی معاونت آموزشی و شورای گسترش دانشگاه‌ها صورت گیرد.

خدادوست با تأکید بر اینکه ما مسئول ارائه مجوز نیستیم، گفت: در صورتی که خبر رسمی در این زمینه به ما واصل شود موضوع را پیگیری می‌کنیم. در حال حاضر شما به ما این مسئله را خبر داده و اطلاع از این موضوع به صورت تلفنی خبر رسمی تلقی نمی‌‌‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت: پلمب قانونی بوده

ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت هم در گفتگو با خبرنگار فارس از  بیان جزئیات در مورد این خبر امتناع کرد و گفت: پلمب این دو مجموعه به صورت قانونی و با حکم مقام قضایی صورت گرفته است.

فروردین 2 سال پیش بود که  رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی سیاست‌های کلی «سلامت» را ابلاغ کردند. در این ابلاغیه 14 بندی به موارد مختلفی از جمله تقویت بازار رقابتی برای ارائه خدمات بیمه درمانی، اولویت پیشگیری بر درمان، روزآمد کردن برنامه‌های بهداشتی و درمانی و تأمین منابع مالی پایدار در بخش سلامت اشاره شده است.

مقام معظم رهبری: طب سنتی می‌تواند باب جدیدی در مسائل کلان مربوط به بهداشت و درمان بگشاید

یکی از بندهای پر و پیمان ابلاغیه مقام معظم رهبری، مربوط به  بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی ایران است. این بند موارد مختلفی همچون ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین استاندارد سازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده‌های مرتبط با آن است.

رهبری سال هاست که به طب سنتی توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. ایشان در یکی از دیدارهای خود با اساتید دانشگاه‌ها از خبر تشکیل دانشکده طب سنتی  نیز به یک مژده تعبیر کرده بودند؛ همچنین در سال 1386 خطاب به ریاست جمهور وقت فرمودند: «جناب آقای رئیس جمهور، این گیاهان دارویی و طب سنتی از جمله کارهایی است که می تواند باب جدیدی در مسائل کلان مربوط به بهداشت و درمان بگشاید. توجه و اهتمام جنابعالی در این کار بسیار مفید خواهد بود ان‌شاء الله.»

حمایت از طب سنتی با توجه به  رهنمودهای مقام معظم رهبری پس از سال ‌های طولانی مورد توجه مسئولان قرار گرفت و در اردیبهشت سال 92 با تشکیل معاونت طب سنتی- اسلامی وزارت بهداشت و تأسیس دانشگاه طب سنتی – اسلامی تلاش شد گامی عملی در راستای حمایت و گسترش این دانش چند هزار ساله برداشته شود.

چراغ طب سنتی رو به خاموشی

 با روی کارآمدن دولت یازدهم وتصدی پست وزارت بهداشت به یک عطارزاده، این امید ایجاد شد که قرار است طب سنتی بیش از بیش مورد توجه قرار گرفته و احیای آن به صورت جامع مد نظر قرار گیرد. اما برنامه‌های دولت یازدهم نشانی از این احیا نداشت و رسانه‌ای شدن لغو مصوبه تاسیس دانشگاه طب سنتی - اسلامی دراسفند 92ماجراهای تازه‌ای را ایجاد کرد. همچنین کش و قوس‌ها بر سر معاونت شدن طب سنتی در وزارت بهداشت آغاز شد و سرانجام چند هفته پیش وزیر بهداشت در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی از تبدیل شدن معاونت طب سنتی به اداره کل طب سنتی خبر داد. خبری که برای علاقه‌مندان طب سنتی خوشایند نبود و آنها را با دغدغه مواجه کرد. اما و اگرهای خاموش شدن چراغ  طب سنتی با حکم وزیری که خود فرزند یک عطار بوده، فراوان است و علیرغم اینکه سید حسن هاشمی اذعان دارد، این کار تنزل نیست و ما از طب سنتی حمایت می‌کنیم ولی نشانه‌ها حکایت از داستان دیگری دارد. داستان‌هایی که مسئولان وزارت بهداشت موضع شفافی تاکنون نسبت به آن نداشته ولی آنچه مشخص بوده  بلاتکلیفی طب سنتی و بی مهری به این رشته توسط مسئولان مربوطه است.

البته برخی گمانه زنی‌ها نیز سنگ‌اندازی‌های وزارت بهداشت را برگرفته از مخالفت‌‌های اساتید طب‌سنتی با برخی از سیاست‌های بهداشتی و درمانی دولت می‌داند که این موضوع نیز جای تامل دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی