(Information Base SARV24)پایگاه اطلاع رسانی سرو24

پایگاه اطلاع رسانی سرو (Information Base SARV24)

(Information Base SARV24)پایگاه اطلاع رسانی سرو24

پایگاه اطلاع رسانی سرو (Information Base SARV24)

(Information Base SARV24)پایگاه اطلاع رسانی سرو24

لازمه انقلابی بودن تحمل سختی هاست امام خمینی (ره)
The need for revolution is to endure the difficulties(emam khomeni)
No matter where it is, it does not work. Wherever it is(shahid avini)
هرجاکار است امکانات نیست وهرجاامکانات هست کارنیست شهیدآوینی

پیام های کوتاه
  • ۲۶ خرداد ۹۴ , ۲۳:۴۸
    شهدا
تبلیغات
پیوندها
آخرین نظرات

۱۱ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

هر کسی می‌تواند، در پذیرایی زائرین اربعین مشارکت کند/در طوفان کاترینا 4میلیون ولی در اربعین 200میلیون وعدۀ غذایی توزیع شده

هنوز بسیاری از کسانی که حاضرند در راه امام حسین(ع) هزینه کنند، عظمت اربعین را درنیافتهاند و حضور کمرنگی در پذیرایی از زائران اربعین دارند. هر کسی که میتواند، در پذیرایی زائرین اربعین مشارکت کند و این توفیق عظیم را از دست ندهد. بسیاری از خیّرینی که در ایران اسلامی هستند، هنوز متوجه نشدهاند که ماجرا از چه قرار است. این میعادگاه باعظمت طبیعتاً نیاز به پشتیبانی دارد. البته پشتیبانیکنندگان قبل از پذیراییشوندگان، توسط امام حسین(ع) مهیا شدهاند ولی کسانی که توانایی دارند از این قافله جا نمانند. و شما(اصحاب رسانه) باید این اطلاعرسانی را انجام دهید.

صدای اربعین تا آنسوی دنیا هم رفته است. در برخی مقالات -در ایندیپندنت یا برخی مجلات دیگر- یکی از نکاتی که دربارۀ پیادهروی اربعین زده بودند این بود که اگر میخواهید اسلام حقیقی را بشناسید، بروید اربعین را ببینید و اگر خواستید داعش را بشناسید، باز هم بروید در اربعین و دشمنان داعش را ببینید. در طوفان کاترینا، دولت آمریکا 4میلیون وعدۀ غذایی داد، ولی در اربعین 200 میلیون وعدۀ غذایی توزیع میشود که تماماً توسط خیّرین است.

 

  • علی نخعی مقدم

بسیاری از نخبگان فرهنگی ما هنوز عظمت حماسه اربعین را درنیافته‌اند/ جای برخی ذاکرین حسین(ع) در پیاده‌روی اربعین خالی است

غیر از کسانی که اربعین را در پیادهروی شهود کردهاند و در متن حماسۀ پیادهروی اربعین حضور داشتهاند، عموم مردم ما هنوز عظمت پیادهروی اربعین را در نیافتهاند. نه تنها عموم مردم بلکه بسیاری از نخبگان فرهنگی و معنوی جامعۀ ما هنوز عظمت حماسه اربعین را درنیافتهاند؛ حتی نخبگانی که در موضوع امام حسین(ع) فعالیت میکنند. بنده در این سالها جای برخی از ذاکرین اهلبیت(ع) را در این حماسۀ اربعین خالی میبینم و احساس میکنم که سینهزنان اباعبدالله(ع) در این مسأله جلو افتادهاند.

کسانی که در طول زندگیشان سر سفره امام حسین(ع) مینشینند؛ که شامل تمام سیاسیون کشور ما هم میشود-چون سیاسیون هم به برکت این انقلاب بر سر سفرۀ امام حسین(ع) نشستهاند- همچنین شامل عناصر فرهنگی به ویژه هیأتیها میشود. برای اینها موقعیتی به نام «پیادهروی اربعین» پیش آمده است که خودشان را ذرهای در میان انبوه جمعیت ببینند و به تشکر از امام حسین(ع) بپردازند. واقعاً حیف است که اینها در اربعین برای عرض تشکر و تجدید عهد و بیعت با امام حسین(ع) به کربلا نرود

  • علی نخعی مقدم

اهل رسانه به گشوده‌تر شدن درهای حماسۀ عاشورا و اربعین به روی جهانیان کمک کنند

درهای کربلا و حماسۀ عاشورا در اربعین به روی جهانیان گشوده شده است و شما(اهالی رسانه) باید به گشوده‌تر شدن این درها کمک کنید و بگذارید همه –با هر فکر و اندیشه‌ای که دارند- بیایند و با آن ارتباط برقرار کنند. حداقل اثری که کربلا در آنها خواهد گذاشت به نفع جبهۀ حق است. حتی اگر برخی تلاش کنند فلسفۀ عاشورا و اربعین را تحریف کنند.

در حماسۀ اربعین –که دنبالۀ حماسۀ عاشوراست- زیبایی‌هایی وجود دارد که کسی نمی‌تواند چشم خودش را به روی آن ببندد. البته درست است که انقلابیون از این حماسه بزرگ، نتیجۀ مورد نظر خودشان را می‌گیرند و مقاومت‌شان محکم‌تر می‌شود و برای استکبارستیزی روحیه می‌گیرند. اما بقیه هم لااقل سیاهی لشکر این مقاومت خواهند شد. این همان رحمت واسعۀ الهی است که علاقمند است همه را در برگیرد

  • علی نخعی مقدم

حماسۀ عاشورا و اربعین تحریف‌شدنی نیست

علی نخعی مقدم | چهارشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۴، ۰۳:۱۴ ب.ظ

حماسۀ عاشورا و اربعین تحریف‌شدنی نیست

طبیعی است که اربعین جهت خاصی دارد - هرچند با ادبیات مختلف بیان شود- و هیچ کس نمی‌تواند این جهت خاص را حذف کند. حتی اگر کسی بخواهد حماسۀ عاشورا یا اربعین را تحریف کند، نخواهد توانست. عاشورا تحریف‌شدنی نیست یا لااقل به این سادگی نمی‌شود عاشورا را تحریف کرد. هر کسی با هر قصد و نیّتی به سراغ عاشورا بیاید، نمی‌تواند زیاد از عاشورا برداشت غلط بکند. البته جریان‌های فکری مختلف تلاش خود را برای تحریف عاشورا انجام داده‌اند ولی اساساً عاشورا تحریف‌پذیر نیست.مثلاً اگر کسی بخواهد اباعبدلله(ع) و واقعه عاشورا را تحریف کند و از آن یک اسلام آمریکایی به‌دست بیاورد، تا چه حد می‌تواند در این تحریف جلو برود؟ آیا می‌تواند بگوید که مثلاً علی اصغرِ حسین(ع) از دشمن تیری نخورده است و از دست امام حسین(ع) روی زمین افتاده و از دنیا رفته است؟! آیا می‌تواند برائت خودش را نسبت به حرمله سلب کند؟ بالاخره مردم عقل و فطرت دارند و متوجه می‌شوند که اگر کودک‌کشی در کربلا جنایت بوده، کودک‌کشی در غزه هم جنایت است و کودک‌کشی توسط تکفیری‌ها در سوریه و عراق هم جنایت است. کافی است کسی روضۀ حضرت علی اصغر(ع) بخواند؛ او دیگر نمی‌تواند تحلیلِ تحریف‌شدۀ خودش را به مردم منتقل کند. روضه اباعبدلله(ع) کار خودش را با فطرت‌های پاک انسان‌ها انجام می‌دهد.ضمن اینکه انسان از برداشت‌های ناثواب- مثلاً در بین روشنفکرهای غربزده یا متحجرین متصلب- دربارۀ کربلا متاسف می‌شود، ولی چندان ملالی نیست. امام حسین(ع) دارد مردمِ خودش را پیدا می‌کند و مرام خودش را دارد منتقل می‌کند
  • علی نخعی مقدم

باید اربعین را با ادبیات گوناگون روایت کنیم / فقط با ادبیات دینی، هیأتی یا انقلابی از اربعین صحبت نکنیم

می‌توان برخی اعمال خاص مؤمنین را برای مراتب عالی اهل تقوا تصور کرد، ولی برخی رفتارها و شعائر دینی هستند که باید به آنها در نهایت عمومیت(فراگیری) نگاه کرد، که امام حسین(ع) عموماً و اربعین حسینی خصوصاً همین ویژگی را دارد.

اما برای اینکه این امر تحقق پیدا کند، چه‌کار کنیم؟ باید اربعین را با ادبیات گوناگون روایت کنیم. فقط با ادبیات هیأتی‌ها از اربعین صحبت نکنیم. بلکه ضمن صیانت از حقیقت اربعین با انواع ادبیاتی که صنوف و سطوح مختلف اجتماع دارند با آن فکر می‌کنند و زندگی می‌کنند، از اربعین سخن بگوییم؛ مثلاً با ادبیاتی که روشنفکرها در فضای خاصّ خودشان دارند، ادبیاتی که فقیهان با اصطلاحات خاصّ خودشان دارند، با ادبیاتی که آزادگان جهان یا صنعتگران جهان دارند.  

باید سعی کنیم اربعین را با انواع ادبیات معرفی کنیم، حتی این ادبیات نباید صرفاً دینی یا انقلابی باشد. البته وقتی با ادبیات دیگران، عاشورا و اربعین امام حسین(ع) را توصیف می‌کنیم، باید مراقب باشیم که مبادا آن را تحریف کنیم. ولی آن اصل تعمیم اقتضا می‌کند که ما این کار را انجام دهیم.

ممکن است خیلی از جوان‌ها باشند که با هیات‌های مذهبی ارتباط برقرار نکرده باشند، ولی باید بتوانند راحت‌تر از هیات‌های مذهبی، با اربعین ارتباط برقرار کنند. ممکن است ما در هیات‌ها توانایی جذب آنها را نداشته باشیم ولی امام حسین(ع) در اربعین، توانایی جذب آنها را دارد. آنها باید کلماتی از جنسِ فکر و روحیات خودشان در توصیف اربعین بشنوند تا جذب شوند.

واقعاً اربعین با انواع ادبیات، قابل توصیف و تبیین است. بنده کسانی را دیده‌ام که مسلمان نبوده‌اند، ولی آمده‌اند و اربعین را دیده‌اند و تحت تأثیر شکوه اربعین قرار گرفته‌اند. و برخی نیز حقایقی از اربعین را تنها از طریق رسانه‌ها دریافت کرده‌اند که انصافاً حقایق نابی بوده‌اند

  • علی نخعی مقدم

اگر گوشۀ دلِ کسی، نوری وجود داشته باشد با تجلی محبت حسین(ع) در اربعین متأثر یا متحول می‌شود

شاید کسی در گوشۀ دلش نوری وجود داشته باشد که در این صورت او قطعاً با تجلی محبت امام حسین(ع) در اربعین، متأثر خواهد شد؛ اگر متحول نشود. حتی ما طمع داریم که اربعین اباعبدالله الحسین(ع) بتواند بر آحاد جوانهایی که جذب جریان‌های تکفیری شده‌اند هم تأثیر بگذارد.

ببینید این نگاه از چه مختصاتی برخوردار است. مثلاً کسانی بودند که با شمشیر قصد ترور پیامبر(ص) را داشته‌اند و از مکه حرکت کرده‌ و در مسجد النبی پشت سر پیامبر(ص) قرار گرفته‌اند و وقتی رسول خدا(ص) برگشتند و آنها را نگاه کردند،‌ متحول شدند. کسانی هم بودند که بعد از فتح مکه، دائماً با پیامبر گرامی اسلام(ص) بودند و منتظر یک فرصتی بودند تا رسول خدا(ص) را به قتل برسانند. ولی در جریان غزوه حنین لحظه‌ای که می‌خواستند در شلوغیِ جنگ، به پیامبر(ص) ضربه بزنند، با یک کلام رسول خدا(ص) متحول شده و برگشته و از قصد خود توبه کرده‌اند و پای رکاب پیامبر(ص) نبرد کرد‌ه‌اند.

  • علی نخعی مقدم

باید ابواب «رحمه الله الواسعه» را به روی تمام مردم عالم گشود/ فراگیرسازی پیام اربعین برای انواع سطوح اجتماعی یک ضرورت است

به همین دلیل، بنده تصور می‌کنم ما باید تا جایی که می‌توانیم در انعکاس خبر اربعین اباعبدالله الحسین(ع) آغوش رحمت واسعه الهی را به سوی تمام ابنا بشر باز کنیم؛ اگر قبول داریم سخن مرحوم قاضی(ره) را که فرمودند: «در عالم مکاشفه دیدم که «رحمة الله الواسعه» حسین(ع) است» . باید ابواب «رحمة الله الواسعه» را به روی تمام مردم عالم گشود و این رحمت واسعه باید تا آنجایی که می‌شود به کمک دوستان اباعبدالله حسین(ع) فراگیر باشد و این فراگیری خودش یک عملیات اتمام حجت است.

اگر باور داریم که امام حسین(ع) مظهر رحمة الله الواسعه است، و این رحمت خودش را در اربعین در یک میعادگاه بزرگ دارد تجلی می‌دهد، باید میدان بدهیم که همه تحت پوشش نور این رحمت قرار بگیرند. لذا تعمیم و فراگیرسازی اربعین امام حسین(ع) برای انواع سطوح اجتماعی یک ضرورت به حساب می‌آید

  • علی نخعی مقدم

شاید اربعین آخرین مرحلۀ اتمام حجت برای بیدارسازی دل‌ها قبل از ظهور باشد/ اربعین می‌تواند یکی از عوامل مهم برای جذب افراد به جبهۀ حق باشد

هر کسی که خودش را در هر موضعِ فکری و سیاسی یا فرهنگی تلقی می‌کند، بیاید و با اربعین ارتباط برقرار کند. شاید این آخرین مرحلۀ اتمام حجت برای بیدارسازی دل‌ها قبل از ظهور باشد. این کلمۀ «شاید» را حذف نکنید تا برخی افراد که معمولاً دچار سوء تفاهم می‌شوند، برداشت خاصی از این کلام پیدا نکنند و نگویند که فلانی با راهپیمایی اربعین مژدۀ ظهور داده است!


البته ما آرزومند هستیم که واقعاً ظهور نزدیک باشد و محقق شود و همین اقدامات و حرکت‌ها مقدمه‌ساز ظهور شوند؛ ولی ما برخی از اتمام حجت‌ها را در امتحان‌ها و غربال‌های قبل از ظهور داریم؛ اتمام حجت‌هایی که موجب می‌شود خیلی‌ها که رسماً در جبهۀ باطل هستند، بیایند و در جبهه حق قرار بگیرند.

اگر بخواهد چنین غربالگری‌ای صورت گیرد، ممکن است در برخی از حادثه‌ها و امتحان‌ها ریزش‌هایی پدید بیاید ولی برای آن غربالگری‌های بزرگ در آستانه ظهور، برخی از وقایع هم هستند که می‌توانند موجب رویش‌های بزرگ شوند و قطعاً یکی از عوامل بسیار مهم برای جذب به جبهۀ حق، می‌تواند همین اربعین اباعبدالله الحسین(ع) باشد.

  • علی نخعی مقدم

با مراسم اربعین باید فراجناحی، فراملیتی و فرادینی برخورد کنیم / عاشورا مربوط به یک جریان خاص نیست   

مراسم باشکوه اربعین را باید یک مراسم بسیار عمومی برای جهان اسلام، بلکه جهان بشریت تلقی کنیم. مراسمی که نه‌تنها فراتر از انواع جریان‌های سیاسی داخلی است بلکه فراتر از همه مذاهب و ادیان دنیا و یک مراسم فوق‌العادۀ بشری است.

در ایران خودمان برخی از مراسم‌ها را داریم که در آن مراسم‌ها مرزبندیِ خاصی وجود ندارد. مثل تجمعی که مردم برای عید نوروز در کنار حرم امام رضا(ع) دارند که از تمام طیف‌ها و صنوف در آنجا حضور پیدا می‌کنند. همچنین در برگزاری مراسم عاشورا نیز همه مشارکت دارند و همه به آن احترام می‌گذارند؛ هنرمندان، روشنفکرها، بازاری‌ها و انواع صنوف سعی می‌کنند ارادت خودشان را به امام حسین(ع) نشان دهند.

هیچ کس عاشورا را مربوط به یک جریان خاص نمی‌بیند. حتی آنها که تصور دقیقی از عاشورا ندارند و گاهی اوقات در تحلیل‌های خودشان اشتباه می‌کنند، اصل احترام به امام حسین(ع) را قبول دارند. ما با پدیده باعظمت اربعین باید همین‌طور فراجناحی، بلکه فراملیتی و فراتر از همه ادیان برخورد کنیم.
  • علی نخعی مقدم

arbain 

پناهیان: امید است حماسۀ زیارت اربعین مقدمۀ حماسۀ ظهور باشد/ شاید اربعین آخرین مرحلۀ اتمام حجت قبل از ظهور باشد/باید ابواب «رحمه الله الواسعه» را به روی تمام مردم عالم گشود/ هر کسی می‌تواند، در پذیرایی زائرین اربعین مشارکت کند

 حجت الاسلام پناهیان در جمع اصحاب رسانه ضمن تبیین اهمیت پیاده‌روی اربعین در بیدارسازی و تحول قلوب انسان‌ها و جذب آنها به جبهۀ حق، به وظیفۀ اهل رسانه در رساندن پیام اربعین به اهل عالم اشاره کرد و گفت: اگر باور داریم که امام حسین(ع) مظهر رحمة الله الواسعه است، و این رحمت خودش را در اربعین در یک میعادگاه بزرگ تجلی می‌دهد، باید میدان دهیم که همه تحت پوشش نور این رحمت قرار بگیرند. باید تا جایی که می‌توانیم با انعکاس خبر اربعین حسینی، ابواب «رحمة الله الواسعه» را به روی تمام مردم عالم بگشاییم .

  • علی نخعی مقدم