(Information Base SARV24)پایگاه اطلاع رسانی سرو24

پایگاه اطلاع رسانی سرو (Information Base SARV24)

(Information Base SARV24)پایگاه اطلاع رسانی سرو24

پایگاه اطلاع رسانی سرو (Information Base SARV24)

(Information Base SARV24)پایگاه اطلاع رسانی سرو24

لازمه انقلابی بودن تحمل سختی هاست امام خمینی (ره)
The need for revolution is to endure the difficulties(emam khomeni)
No matter where it is, it does not work. Wherever it is(shahid avini)
هرجاکار است امکانات نیست وهرجاامکانات هست کارنیست شهیدآوینی

پیام های کوتاه
  • ۲۶ خرداد ۹۴ , ۲۳:۴۸
    شهدا
تبلیغات
پیوندها
آخرین نظرات
گزارش نشست اکران‌کنندگان جشنواره مردمی در مشهد:
آیت‌الله علم‌الهدی: عمار« فتح خرمشهر» هنر هفتم است! + فیلم

پنجمین نشست اکران‌کنندگان جشنواره مردمی فیلم عمار در استان خراسان برگزار شد. در این مراسم که در حسینیه قرآن و عترت مشهد برگزار شد، آیت‌ا... علم‌الهدی، وحید جلیلی و علیرضا دلبریان به سخنرانی پرداختند.


 

 پنجمین نشست اکران‌کنندگان جشنواره مردمی فیلم عمار در استان خراسان برگزار شد. در این مراسم که در حسینیه قرآن و عترت مشهد برگزار شد، آیت‌ا... علم‌الهدی، وحید جلیلی و علیرضا دلبریان به سخنرانی پرداختند. با هم مهم‌ترین بخش‌های سخنان آیت‌الله علم‌الهدی را مرور می‌کنیم.

 

 

نقطه عطفی در جریان انقلاب

عمار یک نقطه عطف در جریان انقلاب است. نهاد مقدس جشنواره مردمی فیلم عمار، حجت را بر فعالان عرصه هنر تمام کرد و کسانی که دین‌دار بودند، پس از ورود به فضای هنری به جریان لائیک پیوستند یا بهانه آوردند که نمی‌شود، دیگر عذری ندارند.

اهمیت عمار نیازی به تبیین ندارد. از اول انقلاب یکی از آرزوهای ما این بود که بتوانیم ابزار تبلیغاتی دشمن را به خدمت درآوریم و این آرزو امروز با جان‌گرفتن عمار برآورده شده است.

استفاده هم‌زمان از علم و هنر برای تبلیغ و نفوذ دین لازم است. ما دین را در وادی فکر و اندیشه جلو برده‌ایم و هیچ منطقی نمی‌تواند با ما مقابله کند؛ ولی متاسفانه در عرصه احساس نتوانسته‌ایم به این مهم نائل شویم. نقش هنر در نفوذ تفکر انقلابی در عرصه احساس، بسیار مهم‌تر و بیشتر از نقش علم در عرصه اندیشه است.

 هنر هفتم؛ دریچه احساسات به حوزه اندیشه

هیچ‌چیز به اندازه هنر هفتم در متحدکردن احساسات با هم مؤثر نیست؛ چرا که فیلم از دریچه احساسات به حوزه اندیشه و فکر نفوذ می‌کند.

جامعه هنری فعلی کشور نه‌تنها کاری برای انقلاب نکرده است، بلکه حتی آن‌هایی را هم که کار کرده و می‌کنند، بایکوت کرده و محصولاتی که تولید کرده، غالبا مضر و مخرب به حال کشور است.

مهم‌ترین دلیل این عملکرد جریان هنری فعلی کشور، اشکال در ساختار و مدیریت فرهنگی است؛ هر وزیر ارشادی که پس از انقلاب شروع به فعالیت کرد، پس از آنکه در جمع به‌اصطلاح هنرمندان حاضر شد، احساس کرد به ‌آن‌ها بدهی دارد و درنتیجه به‌جای آنکه تولیت و سرپرستی جریان هنری را در اختیار بگیرد، برای پرداخت بدهی‌‌اش تلاش کرد و در این راه علاوه‌بر آنکه در استخدام جریان غالب هنری قرار گرفت، حتی ارزش‌ها را هم قربانی ‌آن کرد.

 دولت‌ها دین را به استخدام هنر درآوردند

ما از ابتدای پیروزی انقلاب در وادی هنر موفق نبوده‌ایم. هنر باید در استخدام اسلام درآید؛ اما متأسفانه از روز اول انقلاب در تمامی دولت‌هایی که روی کار آمدند، وضع بدتر شده و دین را به استخدام هنر درآوردند و حتی دولت‌ها به‌خاطر توسعه هنر از ارزش‌های دینی زده‌اند. تمامی وزرای فرهنگ، احساس بدهی به هنر داشته‌اند و از ارزش‌های دینی کم کرده‌اند و هنر را در استخدام دین درآورده‌اند.

در چنین شرایطی جشنواره فیلم عمار مانند یک طلوع فجر بود و جشنواره مردمی فیلم عمار برای ما [جبهه هنر انقلاب] مثل روز فتح خرمشهر بود. ما اگر عرصه هنر هفتم را فتح کنیم قطعا به نقطه کمال انقلاب دست‌ پیدا کرده‌ایم.

 در برج میلاد انقلاب نکردیم

خودباوری و خودکفایی در عرصه هنر، یک باور لازم است؛ در عرصه هنر پیروزی ما روزی بود که جشنواره عمار شروع شد. ما تازه از اینجا شروع کرده‌ایم و به‌جز اینکه دست بر زانوی خودمان بگیریم و در این عرصه هم انقلاب را به پیروزی برسانیم، چاره‌ای نداریم.

کمبود امکانات در عرصه هنر انقلابی واضح است؛ ولی ما در برج میلاد انقلاب نکردیم که امروز خواسته باشیم در برج میلاد مراسم بگیریم و اکران کنیم. بلکه در کوچه‌های پایین شهر مشهد و روستاهای دورافتاده مرزی انقلاب کردیم؛ ازاین‌رو به هیچ‌وجه از کمبود امکانات ناراحت نشوید و الگوی دفاع مقدس و شکل‌گیری انقلاب را سرمشق خود قرار دهید.

یکی دیگر از اشکالات در ساختار جریان هنری فعلی، ارتباطات خارجی و برندسازی بیگانه است؛ اینکه اسکار برای هنرمند ما آرزو و برند می‌شود، باعث شده است جریان فعلی با انقلاب میانه‌ای نداشته باشد و نتواند در این عرصه ارزش‌ها را مطرح کند.

وحید جلیلی: روشن‌فکران گنجینه سوژه های هنری انقلاب و دفاع مقدس را بایکوت کرده اند

در ابتدای این نشست معاونت فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد جشنواره مردمی فیلم عمار را یکی از مهم‌ترین رویش‌های انقلاب دانست و گفت: انقلاب اسلامی انقلاب «لااله الا ا...» است و اگر یک گزاره را نفی کند، گزاره‌ای دیگر به‌جای آن معرفی می‌کند و همین اتفاق با رویش جشنواره عمار در عرصه هنر هم افتاد. 

 

وحید جلیلی با اشاره به اولین سخنرانی امام خمینی(ره) بعد از بازگشت از تبعید ادامه داد: با اینکه سخنرانی امام در بهشت زهرا بسیار کوتاه بود ولی ایشان در همین فرصت کوتاه هم یک فصل مهم از سخنانشان را به مسئله هنر اختصاص دادند و به صراحت گفتند: «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم» یعنی اینکه ما فقط نفی نمی‌کنیم بلکه در مرحله اجرا هم حرف داریم برای گفتن.جلیلی افزود: نقد من به جریان روشن‌فکری به این دلیل نیست که چرا به انقلاب اعتقاد ندارند بلکه نقد اصلی من این است که چرا این جریان به هنر خیانت می‌کند و به فکر اعتلای هنر نیست؛ همه هنرمندان دنیا شبانه‌روز به‌دنبال سوژه هستند، اما انقلاب آمده است و این همه سوژه در اختیار هنرمندان ما قرار داده و این‌ها اصلا نمی‌بینند و فقط به سوژه‌های خیالی می‌پردازند. خیانت روشنفکران ضد هنر و ضد درام ایران که این گنجینه سوژه های انقلاب و دفاع مقدس را بایکوت کرده اند در تاریخ ثبت خواهد شد. 

 

 

دریافت کلیپ صحبت های جلیلی و آیت الله علم الهدی   

دریافت کلیپ نشست اکران کنندگان مشهد 

 

به فیلم‌هایتان عمل کنید 

 

 

 

علیرضا دلبریان (دبیر اجرایی جشنواره در خراسان) سخنران بعدی این نشست در سخنانی کوتاه دست‌اندرکاران عمار را به عمل به اعتقاداتشان دعوت کرد و گفت: اگر به آنچه می‌سازید معتقد نباشید و عمل نکنید، پیشرفت نمی‌کنید؛ چرا که مخاطب به شما ایمان نمی‌آورد.

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی